
Digitale leeromgeving: hoe kan het beter?
'Ik zie dat de digitale leeromgeving veel nuttige informatie biedt aan raadsleden.' Dat zegt onderzoekster Paula Veltink naar aanleiding van haar analyse van de digitale leeromgeving. Het viel Veltink op dat er nog weinig van de leeromgeving wordt gebruik gemaakt.
'De didactische taal en structuur zijn goed. Die moeten er zijn, anders heb je slechts een berg opleidingen. Het is niet zo dat je een keer gaat kijken en dan afhaakt,' aldus Paula Veltink.
'Raadsleden die nog geen gebruik hebben gemaakt van het opleidingsaanbod van de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden, moeten dat toch eens proberen. Er is zoveel deskundigheid, je komt echt in aanraking met experts, in toenemende mate ook digitaal. En heb je wensen waar nog geen aanbod voor is, geef die dan vooral door aan de vereniging. Of het nu gaat om face to face-sessies of digitaal aanbod.'
Hulp bij zelfvertrouwen
Uit haar onderzoek bleek dat de meer ervaren raadsleden vooral behoefte hebben aan verdiepende achtergrondinformatie, zoals de oorspronkelijke wetstekst of voorbeelden van best practices. Veltink: 'Het is goed dat er een basis is die voor alle raadsleden gelijk is. Ik sprak raadsleden die aangaven dat ze het eerste jaar enorm geworsteld hebben met de invulling van hun rol en dat de leeromgeving helpt om met meer zelfvertrouwen hun bijdrage te leveren.'
Dagelijkse praktijk
Veltink adviseert de nadruk meer op de functie van kennisbank te leggen. Bijvoorbeeld door meer aandacht te schenken aan de thema’s in de raadszaal, dat is iets waar alle raadsleden mee bezig zijn. Veltink raadt aan dat er meer aandacht komt voor de dagelijkse praktijk en minder voor generieke competentieontwikkeling. 'Voorzie het aanbod van labels die iets zeggen over de verschillen in het aanbod. Zo kun je beter herkennen wat aansluit bij gevorderden is en wat geschikt is voor startende raadsleden.'
Leeromgeving: alles op één plek
Paula Veltink keek op verzoek van de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden naar de werking van de digitale leeromgeving die inmiddels tweeënhalf jaar beschikbaar is. De digitale leeromgeving bevat e-learnings, modules, infographics en educatieve filmpjes over vele onderwerpen. Van een instapcursus gemeenterecht tot een uitgebreid stappenplan over wat de Omgevingswet met zich meebrengt. Elk onderdeel focust op de kennis, vaardigheden of houding die een raadslid nodig heeft.
Lees het hele interview met Paula Veltink in de Opleidingengids.