Les fusieverkiezingen: Facebook cruciaal in raadsverkiezingen

Les fusieverkiezingen: Facebook cruciaal in raadsverkiezingen

Bepaal wie je kiezers zijn en wacht niet met het voeren van campagne voor de raadsverkiezingen tot maart 2018. Voer permanente campagne en gebruik Facebook. Dat zijn enkele van de opvallende adviezen uit “Bijvoorbeeld Hart - Campagne voeren voor lokale verkiezingen” van raadslid Laurens van Voorst dat vandaag (maandag 6 maart) in Schijndel is gepresenteerd.

Laurens van Voorst geeft in “Bijvoorbeeld Hart – Campagne voeren voor lokale verkiezingen” adviezen hoe en wanneer je als raadslid met de verkiezingscampagne het beste kan beginnen. ‘Om een goede campagne te voeren is het belangrijk dat raadsleden eerst bepalen wie hun kiezers zijn. Raadsleden zoeken namelijk geen standpunten bij hun kiezers, maar kiezers bij hun standpunten. Leg als partij vast welke belangen de partij dient en welke kiezers zich hierdoor voelen aangesproken. Maak een beschrijving van de gemiddelde kiezer of kiezers. Beschrijf niet te veel verschillende kiezers om te voorkomen dat een partij een brede verbindingspartij wordt zonder eigen visie of gezicht. Trek vervolgens grenzen en laat de kiezer weten wat er van de raadsleden verwacht mag worden en wat niet. Op deze manier kunnen raadsleden samen met hun partij en kiezers werken aan het verbeteren van hun leven en leefomgeving.’

‘Hart voor Schijndel’

Tijdens de verkiezingen op 23 november 2016 voor de nieuwe gemeente Meierijstad (fusie van Schijndel, St. Oedenrode en Veghel) haalde de lokale partij ‘Hart voor Schijndel’ bijna 25 procent van de stemmen. Fractievoorzitter, lijsttrekker en lid van het campagneteam ‘Hart voor Schijndel’ Laurens van Voorst bewees met zijn campagne dat inhoud en succes samen kunnen gaan. In het geval van het Hart werd er permanent hard gewerkt aan het bereiken van successen en naambekendheid door veel aandacht te schenken aan permanente communicatie.

De permanente campagne

De beste campagne is volgens “Bijvoorbeeld Hart” een permanente campagne. In een notendop geeft Van Voorst de volgende tips: ‘Een goede partij is onafgebroken actief. Raadsleden moeten contact maken met de inwoners, met actieve partijleden de staat op gaan met een enquêteformulier en het hele jaar door reclame maken. Daarnaast is het belangrijk dat raadsleden luisteren naar wat mensen ergens van vinden en vervolgens met hun partij bepalen wat er gedaan wordt. Leg als raadslid ook verantwoording af aan de kiezers en leg hen uit waarom bepaalde standpunten links of rechts zijn laten liggen.’    

Raadslid op Facebook

Sociale media spelen een cruciale rol in het voeren van een succesvolle campagne. De lokale partij Hart voor Schijndal maakte onder andere gebruik van het platform Facebook en kreeg in twee weken 1.500 likes door toegangskaartjes voor een driedaags popfestival te verloten met een ‘like-deel-en-win-actie’. Door de juiste middelen op de juiste manier in te zetten kunnen partijen veel bereiken. Het is belangrijk dat raadsleden actief zijn op platforms als Facebook. Het is belangrijk dat deze berichten nadrukkelijk uitnodigen tot reageren door bijvoorbeeld vragen te stellen en of gebruikt te maken van foto’s en/of filmpjes.

Crisiscommunicatie

Het gebruik van sociale media en naamsbekendheid is volgens Van Voorst ook handig bij crisiscommunicatie. Ook op dat onderwerp geeft “Bijvoorbeeld Hart” enkele praktische tips en adviezen. ‘Bij crisiscommunicatie is het belangrijk dat raadsleden snel reageren, onderzoek doen en verantwoording afleggen. Laat weten als raadslid welke maatregelen er genomen worden en wijs hierbij één woordvoerder. Reageer effectief op de reacties, vooral op sociale media, en wees proactief door ook zelf berichten te plaatsen over de situatie.‘

Meer informatie

Laurens van Voorst geeft in “Bijvoorbeeld Hart” ook adviezen en tips over de omgang met de pers, de bijeenkomsten met burgers, de beste manier om te adverteren en hoe een raadslid zich het beste kan voorbereiden op een verkiezingsdebat.

Het boek “Bijvoorbeeld Hart. Campagne voeren voor lokale verkiezingen” is te bestellen bij Sprinkels hq in Schijndel, mailen naar: info@sprinkels.nl. De prijs is € 5,95.

Wie als raadslid meer wil weten over zichtbaarheid en vindbaarheid op social media kan daarover meer vinden in het onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden: Raadsleden in 140 karakters, klik hier voor meer informatie.