U bent hier

Raadsleden vergeten huis-aan-huis-bladen

Raadsleden overschatten het gebruik van social media door kiezers voor het vergaren van politieke informatie. Kiezers gebruiken vooral traditionele media als het gratis huis-aan-huis-blad, de (regionale) krant, radio of televisie.

Dit blijkt uit een onderzoek dat TNS Nipo uitvoerde in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden en de Vereniging van Griffiers. Aan het onderzoek deden ruim 700 raadsleden en ruim 1300 kiezers mee.

Uit het onderzoek blijkt dus dat kiezers wel ruim gebruik maken van sociale media, maar die zetten ze maar mondjesmaat in voor het vergaren van politieke informatie. Bijna 9 op de 10 (87 procent) Nederlanders gebruiken social media hiervoor niet, 13 procent doet dat wel. Twitter blijkt het meest politieke sociale medium, maar bereikt maar zo’n 4% van de kiezers met politieke informatie.

Meer informatie over de uitkomsten van het onderzoek is te vinden in het rapport en de toelichting daarop: Lokale politici overschatten bereik van social media.