Jelena Victoria Postuma
Sterk contact met je achterban, inwoners en ondernemers maakt het verschil: successen vier je samen.

Jelena Victoria Postuma, Almere

Jelena Victoria Postuma

Gemeente Almere

Raadslid sinds: 2026 (sinds 2022 fractieassistent)
Partij: Forum voor Democratie
Hoofdberoep: Econoom en orthomoleculair adviseur in opleiding

LinkedIn

Wie ben je en wat motiveerde jou om raadslid te worden?

Mijn naam is Jelena, ik ben 27 jaar en geboren en getogen Almeerse. Al van kleins af aan ben ik geïnteresseerd in politiek en heb ik een sterke visie over hoe het beter kan. Deze visie heeft ertoe geleid dat ik me in 2017 heb aangesloten bij FvD, de partij waar ik me zowel qua ideologie als qua levenshouding helemaal in kan vinden. Al meteen wist ik dat ik actief wilde worden om onze idealen naar de praktijk te vertalen. Toen ik in 2022 de kans kreeg om me verkiesbaar te stellen voor de gemeenteraad van mijn eigen stad, heb ik die meteen met beide handen aangegrepen!

Hoe zorg je voor een goede balans tussen je raadswerk, vrije tijd en overige werkzaamheden?

Voor mij was een belangrijke les hierin dat je als raadslid keuzes moet maken. Je kunt je niet op elk onderwerp volledig focussen, een goede portefeuilleverdeling is noodzakelijk. Voor mij zijn de belangrijkste punten ondernemerschap, economie, mobiliteit en architectuur. Met deze thema’s ben ik de afgelopen jaren actief bezig geweest als fractieassistent en ik hoop de komende jaren als raadslid hier nog meer voor te kunnen betekenen.

Hoe kijk jij naar de positie van de gemeenteraad als lekenbestuur?

Ik denk dat het goed is dat we als gemeenteraadsleden niet voltijds met politiek bezig zijn; het hebben van een baan of eigen bedrijf naast de politiek zorgt voor meer binding met de samenleving en voorkomt het maken van beslissingen vanuit de spreekwoordelijke ivoren toren. In het begin kan alle informatie als “leek” overdonderend voelen, maar mijn ervaring is dat je alles vrij snel eigen maakt, zeker met de goede ondersteuning van de griffie en de landelijke partij.  

Op welke manier word je ondersteund in jouw raadswerk?

Allereerst, complimenten aan de griffie! De Almeerse griffie is vanaf het begin, toen we in 2022 als compleet nieuwe fractie in de raad kwamen, ontzettend behulpzaam en toegankelijk geweest. De griffiemedewerkers denken onpartijdig en positief mee met moties, agendavoorstellen en praktische zaken. Hier heb ik persoonlijk zeer veel aan gehad en ik ben nog steeds elke dag dankbaar voor de goede samenwerking. Ook ervaar ik veel steun vanuit de landelijke partij. Deze organiseert regelmatig bijeenkomsten en trainingen, die zowel praktisch als inhoudelijk zeer waardevol zijn. En misschien wel de belangrijkste bron van steun: onze achterban! Zij komen regelmatig met tips, ideeën en zaken die wij vervolgens kunnen oppakken in de raad. Als we een succes boeken, vieren we dat samen.

Welk thema krijgt binnen jouw gemeenteraad de grootste prioriteit?

Almere is een grote stad waar veel speelt: van stilstand door netcongestie tot oplopende kosten van de jeugdzorg, van de grote woningbouwopgave tot onveiligheid op straat. Het overkoepelende thema is de snelle groei van de stad, wat regelmatig leidt tot discussies over hoe we hier het beste mee om kunnen gaan. Wat FvD betreft is het belangrijk om ons niet mee te laten slepen door problemen die nu urgent zijn, maar te kijken naar wat voor stad we willen zijn op de lange termijn en op basis daarvan keuzes te maken. Een voorbeeld daarvan is het bouwen van kwalitatief hoogstaande, tijdloze woningen in plaats van tijdelijke flexwoningen op grasveldjes. Dit duurt misschien wat langer, maar zorgt er wel voor dat onze stad leefbaar blijft, juist op de langere termijn.

Wat hoop jíj de komende raadsperiode te bereiken?

Voor mij is de raadsperiode geslaagd als ik een eind kan maken aan de constante reeks van lastenverhogingen die de Almeerders de afgelopen jaren voor de kiezen hebben gekregen. Voorgaande colleges hebben veel geld uitgegeven aan klimaat, diversiteit & inclusie en natuurlijk de Floriade, waardoor er nu een enorm financieel tekort is ontstaan. Ik vind het niet terecht om dit op de inwoners af te schuiven, die het door landelijk beleid en geopolitieke ontwikkelingen het financieel al moeilijk genoeg hebben. Daarom pleit ik regelmatig in debatten en via moties voor een scherper financieel beleid en een focus op de kerntaken, zodat de lasten niet verder verhoogd hoeven te worden en de stad weer een gezonde begroting kan krijgen.

Wat kan de raad doen om het vertrouwen van inwoners in de lokale democratie te versterken?

De beste manier om het vertrouwen in de lokale democratie te versterken is door zelf te kunnen beslissen; daarom gaat onze fractie zich deze raadsperiode inzetten om een lokaal referendum te realiseren. Zo kunnen inwoners meebeslissen over grote thema’s die hun leefomgeving en/of portemonnee direct raken en verkleint de kloof tussen burgers en politiek.

Hoe houd jij als raadslid grip op regionale samenwerking?

Regionale samenwerkingsorganisaties worden door veel raadsleden als vanzelfsprekend gezien, maar ik kijk altijd met een kritische blik naar dergelijke organisaties. Vaak is de democratische legitimiteit beperkt en zijn de opbrengsten voor de gemeente onduidelijk. Om hier meer inzicht in te krijgen, heb ik onlangs een motie ingediend om de kosten, baten en uittredingsvoorwaarden van de Metropoolregio Amsterdam (MRA) op een rijtje te zetten. Zo heeft de raad een eerlijk beeld van wat de samenwerking ons de afgelopen jaren heeft gekost en opgeleverd en kunnen we daadwerkelijk een gegronde beslissing maken of we hiermee door willen gaan of niet.

Wat zou je als tip aan andere raadsleden willen meegeven?

Onderhoud goed en regelmatig contact met je achterban, inwoners en ondernemers in de stad. Zo blijf je herinnerd worden aan waarvoor je de raad in bent gegaan en blijf je op de hoogte van wat er speelt. En vier je successen in de raad samen met je fractie en achterban, dit zorgt voor extra verbinding en voldoening!

Vorige/volgende