
Je kunt kritisch naar het beleid kijken én de stem van de kwetsbare inwoner zijn
Sibel Ozogul-Ozen, Haarlem
Sibel Ozogul-Ozen
Gemeente Haarlem
Raadslid sinds: 2006
Partij: SP
Wat was jouw drijfveer om raadslid te worden?
Als 15 jarige ging ik vaak met mensen mee als tolk en zag de problemen in de samenleving, daarnaast was er een groeiende tweedeling tussen arm en rijk enz.
Er werd veel over moslims gesproken maar er werd niets aan de mensen op straat gevraagd, ik wilde niet aan de zijlijn mopperen maar wilde iets betekenen voor mijn Haarlem.
Ervaar je werkplezier in het raadslidmaatschap?
Inmiddels zit ik 19 jaar in de raad en heb nog steeds veel plezier om met mensen op straat te praten over de problemen in de stad zoals een tekort aan woonruimte, groeiende armoede of de bezuinigingen in de zorg. Je kunt kritisch naar het beleid kijken en de stem van de kwetsbare inwoner zijn.
Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de problemen in de vrouwenopvang Heemskerk in 2014, waarvan mijn gemeente Haarlem ‘centrumgemeente’ was. Door intensief contact met de vrouwen uit de opvang en dit te agenderen zijn er veel verbeteringen geweest; dit geeft mij energie om door te gaan.
Door de jarenlange ervaring heb ik veel achtergrondinformatie, hierdoor kost het mij nu minder tijd om de stukken te lezen. Daarnaast kun je het zelf bepalen of je naar alle bijeenkomsten gaat.
Op welke manier word je ondersteund in jouw raadswerk?
Afgelopen jaren heb ik veel interne SP-cursussen gehad over de onderwerpen waarop ik woordvoerder ben. Daarnaast kan ik collega-SP-raadsleden goed bereiken als er in meerdere steden dezelfde problemen zijn, zoals bijvoorbeeld het leerlingenvervoer of de zorg.
Onze Kamerleden zijn ook goed bereikbaar voor ons en is er ook veel informatie op de website van de VNG te vinden. Tenslotte is er ook ondersteuning vanuit de griffie.
Wat doet jouw raad om de omgangsvormen aangenaam te houden?
Er moet voldoende spreektijd zijn om goed over een onderwerp te debatteren en de voorzitter van de raad of commissie moet waken dat een raadslid zich veilig voelt om te zeggen wat hij/zij vindt. Ook worden raadsleden tijdens een vergadering aangesproken als het niet goed gaat.
We moeten nieuwe raadsleden ook een kans geven om te groeien, zo worden commissieleden soms aangesproken dat een opmerking technisch is en dat vraag schriftelijk gesteld moet worden. Als dit te vaak gebeurt en een commissielid wordt onderbroken, kan dit vervelend zijn. Zo is bijvoorbeeld een commissielid hierdoor naar een ander commissie gegaan.
Elkaar durven aanspreken en dit goed bespreken is belangrijk.
Op welke manier houdt jouw raad grip op regionale samenwerking?
Door meer kennis en informatie te krijgen en delen. Raadsleden horen nu te vaak dat we met meerdere gemeenten samenwerken en hierdoor zelf als gemeente niet kunnen afwijken.
Het is goed om met meerdere gemeenten samen te werken, maar het moet geen probleem creëren omdat je sturingsmogelijkheden hierdoor beperkt dreigen te raken.
Hoe geeft jouw gemeente invulling aan burgerparticipatie?
Participatie gaat in Haarlem op verschillende manieren. In het verleden nam de gemeente het initiatief en werd de bewoners gevraagd om mee te doen, nu nemen bewoners steeds vaker het initiatief en wordt de gemeente gevraagd om mee te doen. Dit is vastgelegd in het beleid want beide zijn even belangrijk.
De gemeente probeert ook groepen die stil zijn te betrekken bij participatie en inwoners te ontmoeten op plekken waar zij samen konen.
Een ander zeer belangrijk instrument is een referendum, als er voldoende handtekeningen voor een inleidend verzoek zijn gezet, moet de raad dit serieus nemen. Zo is in Haarlem een bezwaar- en beroepscommissie en een rechter nodig geweest om een democratisch middel als het referendum plaats te laten vinden omdat de coalitiepartijen in meerderheid tegen een referendum stemden. Zo hoort het dus niet!
Hoe kan de gemeenteraad krachtiger en relevanter worden gemaakt?
Als de raadsleden bewust zijn over hun eigen rol en positie, genoeg tijd en ruimte krijgen om te debatteren over een onderwerp. Daarnaast moet er voldoende spreektijd zijn om de agendapunten in de commissie goed te bespreken zodat je andere raadsleden kunt overtuigen.
Ook moeten de raadsstukken korter, in begrijpelijke taal geschreven zijn en de raadsstukken dienen op tijd aangeleverd te worden zodat er tijd is om het goed te lezen.
Heb je kunnen bereiken in deze raadsperiode wat je voor ogen had?
Ja en nee…
Ja, belangrijk voorbeeld hiervan waren de problemen in de huishoudelijke ondersteuning waarbij door de lage/verkeerde tarieven in de huishoudelijke ondersteuning 650 thuiszorgmedewerkers van VIVA Thuiszorg in 2010 via de voordeur ontslagen werden en via de achterdeur voor een 30 % lager uurloon weer mochten werken. Door samen te werken met de vakbond en het actievoeren van de thuiszorgmedewerkers zijn uiteindelijk de tarieven aangepakt, wij hebben ook een hoorzitting gehouden. Zo werden de oorzaken voor ons duidelijk.
Een gemiddeld uurloon werkte niet omdat er aanbieders waren die veel zwaardere zorg leverden. Hierdoor dreigden zij om te vallen. Wij zijn de ‘Thuiszorg-actiegroep’ gestart in Haarlem.
Nee, omdat de armoede nu veel erger is dan in 2006, wachttijden voor een sociale huur -of koopwoning gemiddeld langer is geworden en de wachttijd voor jeugdzorg soms langer dan een jaar is terwijl kinderen snel zorg nodig hebben. Er zijn nog te veel problemen.
Heb je voornemens om je in 2026 weer verkiesbaar te stellen?
Ik weet op dit moment niet wat mijn keuze zal zijn na 20 jaar.
Wat is een tip die je andere raadsleden zou willen meegeven?
Verdrink niet in alle stukken en informatie die jouw kant op komen; durf hulp te vragen. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Praat met mensen om wie het gaat, probeer kwetsbare mensen te begrijpen. Beleid en uitvoering kunnen erg verschillen.
Zorg dat inwoners van je stad of dorp je via de e-mail of telefonisch kunnen bereiken en wees niet bang voor de kritische inwoners!