NotuBiz magazine vol tips voor raadsleden
“We weten allemaal wel wat de taken zijn van een raadslid. Je bent primair volksvertegenwoordiger en daarnaast heb je ook nog een kaderstellende en controlerende rol. Als volksvertegenwoordiger moet je dus ook goede contacten hebben én blijven houden met de inwoners van je gemeente.”
Dit zegt Karin Kayadoe, fractievoorzitter van Leefbaar Ridderkerk in het magazine ‘Klaar voor de aankomende vier jaar; goed voorbreid de nieuwe raadsperiode in’ uitgegeven door onze kennispartner NotuBiz.
Zichtbaar blijven
“Mijn tip zou zijn om vier jaar lang proberen zichtbaar te blijven. Zet met regelmaat wat op je eigen sociale media-accounts. Zorg dat de website van je partij up-to-date is en blijft. Blijf de gesprekken aangaan. En ja, het kan voorkomen dat je aangesproken wordt in bijvoorbeeld de supermarkt of op een verjaardag. Zie het als een compliment dat je benaderbaar en aanspreekbaar bent. Blijf ook de balans zoeken tussen privé en raadswerk. Geniet er ook van. Immers, inwoners hebben het vertrouwen in je uitgesproken om hen te mogen vertegenwoordigen“, aldus Kayadoe.
Informatiekaart
Om nieuwe raadsleden te helpen om succesvol te zijn is er een handige informatiekaart Tips voor raadsleden gemaakt.Deze staat vol met tips en adviezen van raadsleden, “De kaart bevat tips van raadsleden aan nieuwe raadsleden over het raadswerk. Deze tips kunnen nieuwe raadsleden inspireren en helpen hun competenties als raadslid te versterken. Het initiatief voor de kaart komt van de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden. De Argumentenfabriek is net als NotuBiz al jaren een van de kennispartners van deze vereniging. De afgelopen jaren hebben we verschillende denkhulpen voor raadsleden gemaakt zoals Informatiekaarten over rollen van raadsleden bij een Regionale Energiestrategie, een Beoordelingskaart voor Raadsvoorstellen en een boek met denkgereedschap over digitale vraagstukken. De vereniging vroeg ons nu – in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen – een nieuwe praktische denkhulp te maken specifiek voor nieuwe raadsleden”, zegt Dries Bartelink, chef Openbaar bestuur van De Argumentenfabriek.
Meer informatie
Klik hier voor het hele nummer van ‘Klaar voor de aankomende vier jaar; goed voorbereid de nieuwe raadsperiode in.’