Je kunt nooit alles lezen en alles weten. Daar moet je ook vrede mee hebben anders kun je er beter niet aan beginnen.
Peter Verschuren, Geertruidenberg
Peter Verschuren
Gemeente Geertruidenberg
Raadslid sinds: 2022
Partij: Morgen!
Hoofdberoep: broccoliteler
Instagram: peter_verschuren_politicus
LinkedIn: Peter Verschuren
Waarom ben je raadslid geworden?
Het politieke klimaat in de gemeente Geertruidenberg werd steeds moeizamer. Coalities sneuvelden met enige regelmaat, conflicten blijven onderhuids sluimeren en de bestuurbaarheid staat onder druk. Ik wil graag een bijdrage leveren aan het verbeteren van de situatie. Niet onder de illusie dat je alles op kunt lossen, maar je moet eraan beginnen en net zo lang volhouden tot het weer werkbaar is. We gaan vooruit al zijn we er nog niet.
De gemeenteraad is het hoogste politieke orgaan. Beleef je dat ook zo?
Nee, niet helemaal. De gemeenteraad is onderling verdeeld in verschillende partijen. Wij hebben er nu acht op negentien raadsleden. Deze versnippering en verdeling beperkt de mogelijkheden van de gemeenteraad om leiding te geven. Dit brengt echter het risico met zich mee dat de gemeenteraad gevoelig is voor bespeling door een minder verdeeld onderdeel van de Trias Politica of de vierde macht. Wij krijgen als raad tot op heden naar mijn idee te weinig grip op de agenda terwijl we daar toch zelf als raad over gaan. Ik heb nog steeds geen zicht op waar het probleem zit.
Wat is volgens jou nodig om de gemeenteraad krachtiger en relevanter te maken?
Het begint ermee dat politieke partijen goed functioneren. Zij zijn hiervoor veelal afhankelijk van de inzet van vrijwilligers. Die vrijwilligers zijn steeds moeizamer te vinden door de toenemende polarisatie in de politieke arena. Overigens ben ik wel blij dat we met de nieuwe raadsleden onderling enkele bijeenkomsten hebben gehad om met elkaar te sparren en ervaringen te delen. Een stuk coaching en verwachtingsmanagement is noodzakelijk om demotivatie voor te zijn en doelgerichtheid te versterken.
Wat voor type volksvertegenwoordiger ben jij?
Ik zou graag zeggen dat ik niet in een hokje te vangen ben en pragmatisch mezelf aanpas naargelang de behoefte. Misschien kun je deze vraag beter aan iemand anders stellen. Ik ben wel een verbindingzoeker, zowel in de samenleving als ook in de raad en achter de schermen. We zullen het toch samen moeten doen.
Stelling: ieder raadslid moet in de raads- en commissievergadering kunnen zeggen wat hij/zij wil. Ben je het daarmee (on)eens en waarom?
Daar ben ik het mee eens. We hebben natuurlijk reglementen van orde, wetten en regels en algemene fatsoensnormen. Van mij mag je alles zeggen, maar de gevolgen zul je moeten accepteren. Het probleem is vaak dat mensen vooral bezig zijn met zenden van een boodschap en niet met het horen van de boodschap van de ander. Voor effectieve communicatie zullen we ook dat deel, dus luisteren en horen beter onder de knie moeten krijgen. Als je niet gehoord wordt ga je steeds harder schreeuwen. Hopelijk zien steeds meer mensen in dat dit niet gaat leiden tot oplossingen. Ik mis in het brede politieke midden reflectie op dit punt.
Hoe houd je grip (of verwacht je grip te houden) op de enorme stukken- en informatiestroom van het college?
Na mijn verkiezing in de gemeenteraad heb ik meteen afspraken met mijn broer gemaakt om ruimte te krijgen in mijn werkzaamheden op ons bedrijf om mijn raadswerk erbij te kunnen doen. Zelf ben ik begonnen met zoveel mogelijk lezen van zowel raadsstukken als de vakliteratuur. Hierdoor ben ik nu beter in staat te selecteren wat ik wel en niet wil weten. Probeer ook een goed contact te houden met al je collega raadsleden om te weten wat er speelt. Ga ook met je inwoners in gesprek als ergens wat speelt. Je kunt nooit alles lezen en alles weten. Daar moet je ook vrede mee hebben anders kun je er beter niet aan beginnen.
Wat heeft je raad ondernomen om meer grip op regionale samenwerkingsverbanden (met bijvoorbeeld andere gemeenten) en/of verbonden partijen en maatschappelijke organisaties te krijgen? Of is verbetering noodzakelijk?
Wij hebben als kleine gemeente zeker behoefte aan versterking van onze positie in de regio om de noodzakelijke uitvoeringkracht georganiseerd te krijgen. Om hierop vervolgens grip te houden of krijgen als raad is een lastige opgave. Wij hebben de verbonden partijen verdeeld onder de gehele raad en burgerleden en per verbonden partij één of enkele ambassadeurs aangewezen. Dit werkt nog moeizaam. Je ziet wel dat ambassadeurs zich meer betrokken voelen bij “hun” verbonden partij en deze dan ook beter volgen. Het vervolgens terug apporteren aan de hele raad is nog een aandachtspunt. Echt een gemiste kans tot op heden is dat je in de regio nauwelijks verbinding ziet met ambassadeurs en rapporteurs van andere gemeenten. Wellicht kan een fysieke bijeenkomst hier verbetering in brengen. We hebben nu ook in de regio een nieuwe commissie die toe gaat zien op de regionale samenwerkingsverbanden.
Elke gemeente geeft op zijn eigen manier invulling aan burgerparticipatie. Kun je het beste voorbeeld uit je gemeente geven?
Je ziet in algemene zin dat verwachtingsmanagement het probleem is bij burgerparticipatie. Inwoners verwachten dat er iets gedaan wordt met wat zij zeggen, maar dat is vaak helemaal niet aan de orde. De meerderheid beslist en houdt zoveel mogelijk rekening met de minderheid, maar dat betekent niet dat je je zin kunt krijgen. Ik twijfel eraan of burgerparticipatie zijn doel wel bereikt. Vaak zie je dat de mensen die als eersten komen opdagen, werken naar een uitkomst die zij zelf graag willen. Dit leidt aan het einde van het proces tot een botsing met de meerderheid van de mensen die zich gedurende het hele proces niet hebben laten zien, maar die deze uitkomst niet willen. Wat je het beste kunt doen als je wilt participeren is jezelf melden bij een politieke partij en actief worden binnen het bestuur of (steun)fractie van een partij.
Stelling: de voorzitter van de gemeenteraad is en moet de burgemeester blijven. Ben je het daarmee (on)eens en waarom?
In Geertruidenberg werken we met het BOB-model en bij de beeldvormende vergaderingen is altijd een raadslid de voorzitter. We hebben een vaste voorzitter en twee vervangers van wie ik er één ben. Dat gaat heel goed over het algemeen. Toch ben ik heel blij dat bij de oordeel- en besluitvormende vergaderingen de burgemeester de voorzitter is. Je kunt reglementen van orde maken zoveel als je wilt, maar met een vijandige vergadering valt het voor een voorzitter ook niet mee om tot een goed proces te komen. Een professional is dan onmisbaar. Dat zou in principe ook iemand anders dan de burgemeester kunnen zijn.
Hoe ervaar je de ondersteuning door de griffie en waarom trekt jouw gemeenteraad geen extra budget uit voor een ruimere ondersteuning door de griffie?
De griffie is een onmisbaar stuk ondersteuning voor de gemeenteraad. De omvang van de griffie wordt, denk ik, gezien als een gegeven in Geertruidenberg. Ik heb nog nooit gehoord van enig raadslid noch van de griffie zelf dat uitbreiding wenselijk is. We moeten als kleine gemeente wel kostenefficiënt opereren. Een grotere griffie kan meer ondersteuning bieden, maar is dit ik ook van meerwaarde afgezet tegen de kosten? Meer mensen op de griffie kunnen elkaar ook in de weg zitten. Het is een vraag die om nader onderzoek vraagt.
Wat doet jouw raad zodat vrouwen en mensen met een migratieachtergrond meer invloed op de besluitvorming krijgen?
Voor zover mij bekend helemaal niets speciaals. Ik heb ook niet de indruk dat dit in Geertruidenberg nodig zou zijn.
Wat is je belangrijkste speerpunt als raadslid in de komende raadsperiode?
Dit soort vragen is niet heel geschikt voor mij. Ik focus altijd op een samenhang van speerpunten. Hieraan ontbreekt het vaak in de politieke arena. Als je ergens aan begint te trekken dan moet je meteen kijken wat er allemaal aan vasthangt en ook daarop acteren. Ik zie deze eerste periode als raadslid vooral als een kans om te leren.
Wat is de beste tip die je een raadslid zou geven?
Wees bevlogen, wees bescheiden en hou vol zonder te blijven hangen!